Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تقویم قمری پیش از اسلام و در واقع از چند هزار سال پیش رواج داشته است. تا پیش از تعیین تقویم هجری قمری نیز در جامعه اسلام، زمان را فقط با ماه‌های گذشته از هجرت محاسبه می‌کردند. برای مثال، ماه اول هجرت، ماه دوم هجرت. یعنی سالی در کار نبود. روایت دیگر این است که سال بود، ولی مبدأ معینی نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این شرایط استانداران ولایات و متصرفات اسلامی برای تعیین زمان دریافت مالیات با مشکل مواجه می‌شدند و لازم بود تقویمی سالانه برای حکومت نوپای اسلام تدوین شود.

تا اینکه جلسه‌ای به دعوت خلیفه دوم برگزار شد و بنا به پیشنهاد حضرت علی (ع) به‌جای گزینه‌هایی نظیر سال میلاد یا بعثت یا رحلت پیامبر (ص)، سال هجرت به‌عنوان مبدأ تاریخ قمری برگزیده شد. محرم هم شد ماه اول سال و بالتبع، یکم محرم سال اول هجرت شد روز اول تقویم هجری قمری؛ جمعه‌ای در تاریخ، معادل ۲۷ تیر، سال یکم هجری شمسی و ۱۹ ژوئیه ۶۲۲ میلادی.

بیشتر بخوانید

نام، معنی و ویژگی‌های ۱۲ ماه قمری

کار دنیا، کار آخرت

در ایران پیش از ورود اسلام، تقویم زرتشتی رواج داشت؛ تقویمی بازمانده از دوران هخامنشی که در آن اصلاحاتی صورت گرفته بود. با انجام آخرین اصلاحات هم نامش شده بود تقویم یزدگردی. پس از ورود اسلام، تقویم هجری قمری در ایران رایج شد و البته تقویم یزدگردی هم رواج داشت که به شیوه تقویم‌های خورشیدی ایام سال را مطابق تغییرات فصول محاسبه می‌کرد. از سال ۴۵۷ هجری شمسی نیز در ایران تقویم یا همان گاه‌شمار جلالی تدوین شد که دقیق‌ترین تقویم جهان است.

همچنان تقویم قمری به دلیل محاسبه ایام مهم زندگی ایرانیان مسلمان نظیر ایام رمضان و حج و محرم و همچنین ولادت و وفات پیشوایان دینی رواج داشت و از قرن ۹ هجری نیز تاریخ رسمی ایران شد. بی‌دلیل نیست که اغلب اتفاقات تاریخ ایران در زمان قاجار و زندیه و افشاریه به تقویم قمری ثبت شده است.

نامه مظفرالدین قاجار به اتابک که با تاریخ قمری ثبت شده است؛ «شهر رمضان ۱۳۱۹»

پس از نهضت مشروطه، تقویم‌های شمسی دوباره در ایران رواج یافت و از سال ۱۲۸۹ شمسی، تقویم هجری شمسی بُرجی که بر اساس تقویم جلالی محاسبه شده بود در مجلس شورای ملی به‌عنوان معیار رسمی محاسبات مالی کشور تعیین شد.

بعد‌ها در سال ۱۳۰۴ «تقویم رسمی ایران» در مجلس مصوب شد و معیار محاسبه زمان قرار گرفت تا امروز؛ تقویم رسمی تقویمی است بر اساس گاه‌شمار جلالی با مبدأ هجری.

حالا ایرانی‌ها ۲ تقویم دارند؛ خورشیدی و قمری. یکی تقویمِ کار دنیاست انگار و دیگری تقویمِ کار آخرت، یکی برای کار گِل و دیگری برای کار دل.

امروز در تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۵ شهریور مصادف با ۵ سپتامبر میلادی و ۱۶ محرم هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ زادروز «رضا قلی‌خان هدایت» رئیس مدرسه دارالفنون در عهد ناصری در سال ۱۲۱۵ قمری
ـ درگذشت «مادر ترزا» بانوی خدمتگزار بشریت در سال ۱۹۹۷ میلادی
ـ گشایش مسجد بزرگ «دارالبیضاء» در کشور مراکش در سال ۱۹۹۳ میلادی
ـ درگذشت «آلبرت شوایتزر» فیلسوف و پزشک آلمانی در سال ۱۹۶۵ میلادی
ـ مرگ «شارل پگی» نویسنده فرانسوی در سال ۱۹۱۴ میلادی

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تقویم هجری قمری تقویم هجری هجری قمری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۴۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت معصومه علیها السلام، الگوی هویت دخترانه در اسلام

اما نکته اصلی این است که سیره اجتماعی حضرت معصومه (س) به عنوان الگوی دختران چگونه است؟

آنچه در تاریخ در مورد زندگی اجتماعی حضرت معصومه(س) آمده است، در غالب سیره سیاسی و فرهنگی-تبلیغی ایشان نمایان است. حضرت معصومه(س) طبق روال هجرت علویان، برای فرار از ظلم و ستم حکومت، و نشر و تبلیغ آیین محمدی(ص)و آشکار کردن چهره نفاق دینی عباسیان و مظلومیت خاندان اهل بیت(ع) و روشن ساختن اذهان جامعه نسبت به امامت و ولایت، هجرت را برگزید.

ولایتمداری

حضرت معصومه(س) با این که خواهر امام رضا(ع)، امام و رهبر زمان خویش بود، با این حال اطاعت بی چون و چرا از دستورات آن امام همام را بر خود واجب می‌دانست. لذا هنگام پیشنهاد دادن حضرت رضا(ع) به خواهر خویش مبنی بر سفر به سوی ایشان، بدون درنگ خواسته امام خویش را اجابت نمود.

هجرت از مدینه به سوی طوس برای بندگی خداوند، ولایت مداری و بصیرت حضرت فاطمه معصومه(س) می‌تواند برای ما انسان‌ها بهترین الگو باشد.

حضرت فاطمه معصومه(س) حق ولایت مداری را در دوران خود ادا کرد. روایاتی که از آن حضرت نقل شده اغلب درباره امامت و ولایت علی ابن ابیطالب(س) است که با اثبات این ولایت، ولایت دیگر امامان معصوم(ع) نیز ثابت می‌شود. آنجا که حضرت معصومه(س) از زبان خانم فاطمه زهرا(س) نقل نموده است که فرمود: «آیا سخن رسول خدا در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: «هر که من مولای اویم علی مولای اوست.» ظلم ستیزی و مقابله با طاغوت زمان خود، هجرت از مدینه به سوی طوس برای بندگی خداوند، ولایت مداری و بصیرت حضرت فاطمه معصومه می تواند برای ما انسان ها بهترین الگو باشد.

تبلیغ دین و روشنگری علمی

حضرت معصومه(س) در زمان امامت برادر بزرگوارشان با نقل احادیث مربوط به ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام و جانشینان بر حق ایشان و تبلیغ آیین محمدی افکار عموم را با حقایق الهی روشن کرد.

ایشان از پدر گرامی خویش و اجداد شریف و بزرگان و جمعی از خاندان جلیل القدرش احادیثی نقل کرده که قابل قبول علمای شیعی و سنی است. نمونه‌ای از روایاتی که از حضرت معصومه(س) با سلسله سندهای معتبر و موثق به دست ما رسیده، به شرح ذیل است: حضرت فاطمه زهرا(س) به نقل از رسول خدا(ص) می‌فرماید: «آگاه باشید، هر کس با دوستی آل محمد بمیرد، شهید مرده است.» روایت مزبور به حدیث «فاطمیات» مشهور است. چون جز دو تن از کسانی که در سلسله آن وجود دارند، بقیه «فاطمه» نام دارند.

ایشان از پدر گرامی خویش و اجداد شریف و بزرگان و جمعی از خاندان جلیل القدرش احادیثی نقل کرده که قابل قبول علمای شیعی و سنی است.

هجرت و روشنگری عملی

حضرت معصومه(س) با هجرت خویش، به نشر و تبلیغ آیین محمدی صلی الله علیه و آله و سلم پرداخت و از هر فرصتی استفاده کرد و با نقل احادیث مربوط به ولایت و امامت چهره نفاق دینی عباسیان و مظلومیت خاندان اهل بیت علیهم السلام را آشکار ساخت و اذهان جامعه را نسبت به امامت و ولایت امامان معصوم(ع) روشن کرد و توانست به رسوا کردن حکومت مأمون و تشکیل پایگاه تشیع در عالم و تأسیس مدینه فقه و اجتهاد بپردازد.

با خروج حضرت معصومه(س) و مقابله با مأموران عباسی و مسموم شدن ایشان به دست عمال عباسی، عموم مردم فهمیدند معنای ولایت عهدی چیزی جز یک فریب نبوده است. اگر امام رضا(ع) شخص دوم مملکت است چه طور خواهر گرانقدر ایشان با آن مقام و منزلت معنوی از دیدن برادر خود محروم است و تنها و غریب در بیابان ها مسموم شده و برادرانش مقابل چشمانش به شهادت رسیدند. به یقین این حرکت حساب شده آن حضرت عمق بصیرت و روشن بینی آن حضرت را نشان می دهد. حضرت معصومه(س) به خوبی رسالت خود را انجام داد و به افشاگری و رسوائی حکومت عباسی پرداخت.

حضرت معصومه(س) یکی از شاخص‌ترین الگوهای هویت دخترانه در اسلام است. سیره اجتماعی این بانوی بافضیلت به عنوان یک الگوی به تمام معنا، می‌تواند در جهت شناخت و حفظ هویت دخترانه، سرمشقی باشد برای تمام دخترانی که هدفشان رسیدن به کمال انسانیت است.

آنچه در تاریخ در مورد زندگی اجتماعی حضرت معصومه(س) آمده است، در غالب سیره سیاسی و فرهنگی تبلیغی ایشان نمایان است. ایشان با هجرت خویش، به نشر و تبلیغ آیین محمدی(ص) پرداخت و از هر فرصتی استفاده کرد و با نقل احادیث مربوط به ولایت و امامت چهره نفاق دینی عباسیان و مظلومیت خاندان اهل بیت(ع) را آشکار ساخت و اذهان جامعه را نسبت به امامت و ولایت امامان معصوم(ع) روشن کرد و توانست به رسوا کردن حکومت مأمون و تشکیل پایگاه تشیع در عالم و تأسیس مدینه فقه و اجتهاد بپردازد.

منبع: روزنامه قدس

دیگر خبرها

  • روزی برای نکوداشت «خرم‌آباد»/ معرفی سرزمین تاریخ و طبیعت به جهان
  • شریعت اسلامی از زنان صیانت می کند
  • محبت به اهل بیت (ع) از نعمت های الهی است
  • حضرت معصومه علیها السلام، الگوی هویت دخترانه در اسلام
  • تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به افق قم
  • بیش از هزار واژه پرکاربرد زبان بلغاری ریشه و اصالت فارسی دارند
  • تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳