Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-09@09:26:28 GMT

تحریف تاریخ در جهت تغییر شعائر الهی

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۸۴۱۱۸

تحریف تاریخ در جهت تغییر شعائر الهی

خبرگزاری میزان- در تقریرات مختلفی که از شبهه «نسی» وجود دارد با توجه به گردش ماه رمضان در کل ایام سال به دلیل کاستی سال قمری از سال شمسی، پیشنهاد شده است که ماه رمضان در یکی از ماه‌های شمسی مستقر و ثابت شود. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، یکی از شبهاتی که در برخی محافل روشنفکری در رابطه با روزه ماه مبارک رمضان مطرح است، مسئله «نسی» و جابجایی ماه‌های قمری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تقریرات مختلفی که از این شبهه وجود دارد با توجه به گردش ماه رمضان در کل ایام سال به دلیل کاستی سال قمری از سال شمسی، پیشنهاد شده است که ماه رمضان در یکی از ماه‌های شمسی مستقر و ثابت شود، به صورتی که به عنوان مثال ماه رمضان همواره با فصل پاییز که روز‌ها کوتاه‌تر است، تقارن داشته باشد. برای فهم «نسی» در تاریخ شبه جزیره و گاه‌شماری در بین اعراب به سراغ حجت‌الاسلام احمد فلاح‌زاده، مدیر علمی گروه تاریخ مرکز پاسخگویی به سوالات دینی رفتیم. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:
حجت‌الاسلام فلاح‌زاده در پاسخ به این شبهه اظهار کرد: پژوهش‌های تاریخی یک مسیر خاصی دارند که اگر آن مسیر خاص به درستی طی نشود دچار اشتباه می‌شویم. مثلا خود سلمان رشدی از کتاب تاریخ طبری و صحیح بخاری مطالبی را برداشت کرد و تحت عنوان کتاب «آیات شیطانی» به چاپ رساند. این اشتباه به خاطر این بود که او محقق تاریخی نبوده است. کسی که می‌خواهد در حوزه تاریخ وارد شود و نظر بدهد باید مسیر پژوهش‌های تاریخی را بداند. در موارد بسیاری، چون افراد مسیر پژوهش را طی نمی‌کنند دچار اشتباه می‌شوند.

وی با اشاره به نظرات عبدالکریم سروش در رابطه با تاریخچه «نسی» و گاه‌شماری در بین اعراب افزود: مطالبی که در خصوص «نسی» و جابجایی ماه‌های قمری توسط دکتر سروش مطرح شده است واقعا تحقیق نیست بلکه یک هبط تاریخی است. چون هر تحقیق تازه‌ای شیرین است لذا سخنان او برای خیلی‌ها جذاب به نظر رسیده و در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.

فلاح‌زاده با اشاره مجدد به سخنان سروش اظهار کرد: در آن تحقیق ادعا شده که بحث کشاورزی معادله‌ای بوده که سبب شده است اعراب از علوم یهودیان استفاده بکنند. این سخن در حالی است که عموما در شبه جزیره عربستان خصوصا در حجاز به ویژه در بخش‌های مکه اصلا کشاورزی مطرح نبوده است. اصلا مکه شهر لم‌یزرع است. حضرت ابراهیم (ع) هم در قرآن می‌فرماید که «رَبَّنَا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ (سوره ۱۴ آیه ۳۷)». یعنی اینجا جای کشاورزی نیست؛ لذا در مدینه و در شهر مکه باتوجه به جغرافیای ویژه شهر مکه امکان کشاورزی نبوده و چنین چیزی در آنجا اولویت نداشته است. بلکه بیشترین کار مردم مکه و نواحی اطراف، تجارت و غارت بوده و منشا درآمد آن‌ها نیز از این دو راه بوده است.
پژوهشگر تاریخ در ادامه عنوان کرد: درباره علت پیدایش «نسی» چند نظر وجود دارد. یک نظر این است که اعراب زمان جاهلیت نمی‌توانستند حجّشان را موافق با زمان تجارت انجام دهند. یعنی حجّشان به یک فصلی می‌افتاد که امکان تجارت نبود. آن‌ها یک تجارت زمستانی داشتند و یک تجارت تابستانی در حالی که ایام حج مدام جابجا می‌شد؛ لذا این موضوع برایشان سخت بود و دوست داشتند در یک فصل معتدل تجارت خود را انجام دهند و در کنار آن حجّشان را هم انجام دهند. به همین خاطر آمدند نسی را درست کردند.

وی اضافه کرد: آن‌ها چند بازار بزرگ داشتند مثل بازار عکاظ، ذی المجاز و ... که در مسیر حج به آن‌ها سر می‌زدند. اگر می‌خواستند ماه‌ها را جابجا نکنند و ماه‌های قمری به همان روال خودش باشد مجبور بودند از آن بازار‌ها دست بکشند. در حالی که این بازار‌ها شریان اقتصادی آن‌ها بود و بسیار برایشان اهمیت داشت. نتیجه این که برایشان سخت بود که ایام حج جابجا شود و مسافرت‌هایشان به هم بخورد؛ لذا عمل کبیسه‌گیری را از یهودیان آموختند و اسمش را «نسی» گذاشتند با این تفاوت که یهودیان از هر ۱۹ سال قمری ۷ ماه قمری را کبیسه می‌کردند تا این که ۱۹ سال قمری به صورت ۱۹ سال شمسی در بیاید، ولی اعراب از هر ۲۴ سال قمری ۱۲ ماه قمری را کبیسه می‌کردند.

فلاح‌زاده ادامه داد: نظر بعدی درباره علت جابجایی ماه‌ها که در تفسیر صافی و مجمع البیان آمده این است که وقتی حضرت ابراهیم آمد و اطراف مکه ساکن شد، بعد‌ها که نسب ایشان ادامه پیدا کرد، قبائل با یکدیگر دچار جنگ‌هایی شدند. از طرفی ۴ ماه به عنوان ماه حرام اعلام شده بود و بنا بود که در آن ماه‌ها با هم جنگ نکنند؛ لذا وقتی جنگ‌ها به این ۴ ماه حرام می‌خورد، این‌ها مجبور بودند جنگ را ر‌ها بکنند. برای این که جنگ را نیمه کاره ر‌ها نکنند بزرگی از این‌ها بلند می‌شد و می‌گفت که مثلا من امسال ماه رجب را تأخیر انداختم؛ شما جنگتان را بکنید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در خصوص این که نسی چطور شروع شد یک نظر این است که در سال ۴۱۲ میلادی یعنی ۲۰۰ سال پیش از بعثت رسول خدا سران قبایل عرب در مکه در منزل «کلاب بن مرّه» جد پنجم پیامبر جمع شدند و گفتند که ما تا حالا یک ماه‌هایی داشتیم، از حالا یک شکل و شمایل دیگری به ماه‌ها بدهیم و جابجایی انجام دهیم. اینجا آمدند برای ماه‌ها اسامی گذاشتند، مثلا ربیع شد ربیع و .... اولین نام‌گذاری که کردند فصل بهار با ماه ربیع مصادف شد به خاطر همین نام ربیع بر آن گذاشتند. یعنی این نام‌گذاری‌ها به دلیل اولین تصادف یا هماهنگی زمانی بین فصل‌ها و ماه‌های قمری بوده است. در اینجا بود که این تقویم ۱۲ ماهی عربی شکل می‌گیرد و تقویم رسمی می‌شود. این تقویم در دوران خلافت عمر با توصیه امام علی (ع) تقویم رسمی جامعه اسلامی می‌شود.

وی در پایان گفت: نظر دوم این است که عرب‌ها ۲۰۰ سال قبل از هجرت عمل کبیسه گیری را از یهودیان آموختند. چون سالشان ۱۰ روز کمتر از سال شمسی بود لذا پذیرفتند که کبیسه بگیرند و به همین خاطر یک ماه را جابجا می‌کردند.انتهای پیام/ خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.منبع: ایکنا

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۴۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساله حجاب، دستور الهی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حجاب و عفت یکی از مهم‌ترین احکام الهی است، گفت: مسئله حجاب و عفاف به قدری حائز اهمیت است که در آیات و روایات متعددی، به حساسیت خداوند متعال به این امر تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو برگزار شد، اظهار کرد: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، دشمن مسئله حجاب در کشورمان را به یک چالش تبدیل کرده است و برگزاری چنین همایش‌هایی با محوریت حجاب می‌تواند در رفع این چالش مؤثر باشد.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه خداوند پیامبران الهی را برای هدایت بشر فرستاده و بر انسان منت گذاشته است که هدایتش به وسیله پیامبری از جنس خود انجام گیرد، افزود: خداوند متعال پیامبران را برای تزکیه مردم و نجات آنها از گمراهی فرستاده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با تاکید بر اینکه خداوند تمام آنچه که مورد نیاز بشر برای هدایت اوست به وسیله پیامبران ارسال کرده است، گفت: خداوند خالق انسان‌ها است و از تمام نیازهای او و تهدیداتی که برایش وجود دارد، باخبر است و از طرفی خداوند مهربان‌تر و دلسوزتر از همه برای بشر است و به همین منظور ارزش‌هایی که ما را به سرمنزل مقصود هدایت می‌کنند، از طریق پیامبران به انسان تعلیم داده است.

قریشی تصریح کرد: دین متشکل از بایدها و نبایدها، عقاید و باورها بوده و همه هدفش هدایت انسان‌ها به وسیله خداوندی است که مهربان‌تر از همه، برای بندگانش است و اگر در عمل به این بایدها و نبایدها دچار قصور شویم، دچار انحراف شده و به منزل نهایی که خداوند در نظر گرفته نمی‌رسیم.

وی با تاکید بر اینکه انسان زندگی بی‌نهایت در پیش رو دارد عنوان کرد: کوتاهی در بایدها و نبایدها و عمل نکردن به آنها، زندگی ابدی انسان را به مخاطره می‌اندازد و در واقع عمل به دستورات الهی، زندگی ابدی انسان را تأمین می‌کند.

قریشی ادامه داد: حضرت علی (ع) در فرمان مالک اشتر، مالک را به تقوا دعوت می‌کند و می‌گوید اطاعت الهی را به اطاعت از دیگران ترجیح بده و به مالک دستور می‌دهد هر آنچه از واجبات است انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه حجاب و عفت یکی از مهم‌ترین احکام الهی است، عنوان کرد: مسئله حجاب و عفاف به قدری حائز اهمیت است که در آیات و روایات متعددی، به حساسیت خداوند متعال به این امر تاکید شده است.

قریشی اظهار کرد: نوع پوشش و حجاب نشان می‌دهد که یک فرد چه اندازه عفیف است و این مهم، حرف خود خداوند متعال است که در آیه ۵۹ از سوره احزاب نیز به آن اشاره شده و حدود حجاب مشخص می‌شود.

وی تاکید مقام معظم رهبری در مورد مسئله حجاب و اینکه فرموده‌اند نمی‌شود در این خصوص عقب نشست چرا که حجاب یک مسئله شرعی و قانونی است را بر اساس آیات قرآن کریم و به تاسی از آنان دانست.

قریشی خاطرنشان کرد: مسئله حجاب و عفاف تا آن جایی اهمیت دارد که به نکات ظریفی در این رابطه در قرآن کریم اشاره شده و حتی به نحوه صحبت کردن متعارف و حتی نوع راه رفتن زنان نیز توجه شده است که در آیه ۳۰ سوره مبارکه نور قابل جست‌وجو است.

امام جمعه ارومیه با تقدیر از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌غربی در برگزاری همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه به لزوم تبیین مسئله حجاب در دانشگاه‌ها از طریق برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، هم‌فکری و هم‌اندیشی اساتید و دانشجویان تاکید کرد.

کد خبر 751244

دیگر خبرها

  • محبت به اهل بیت (ع) از نعمت های الهی است
  • آغوش باز باغستان سنتی قزوین برای آیین «پنجاه‌به‌در»
  • تکبّر، تعرّض به حریم الهی و منجر به سقوط است
  • ۵۶۰ قاچاقچی و خرده‌فروش مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند
  • فیلم/ رئیسی: دختر یعنی رحمت الهی
  • سلیمانی: تاریخ انتخابات فدراسیون ژیمناستیک تغییر نمی‌کند/فدراسیون جهانی از مواضع خود کوتاه نمی‌آید
  • چگونگی استنباط سنن الهی در نظام حکمرانی
  • پیشگوی معروف، تاریخ زلزله جدید را اعلام کرد
  • مهلت تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور تمدید شد
  • مساله حجاب، دستور الهی است